بازگشت به صفحه اطلاعیه ها

کنفر انس در محکومیت آپارتاید جنسی بمناسبت صدمین سالگرد 8 مارس

در استکهلم با موفقیت برگزار گردید

 

روز چهارشنبه ٢٧ فوریه از ساعت ١ تا ٥ بعدازظهر در شهر استکهلم این کنفرانسی به مناسبت هشت مارس با موفقیت برگزار شد.

 

در این کنفرانس که توسط "کمپین بین المللی دفاع ار حقوق زنان در ایران" و "علیه تبعیض­ سازمان دفاع از حقوق زن" سازمان داده شده بود، هفت سخنران شرکت داشتند: لارش ویلکس هنرمند و پروفسور هنر سوئدی صاحب نقاشی جنجالی محمد، آنکی الکن نماینده مجلس سوئد از حزب مرکز ، اینگوار اوهمن نویسنده و مسئول اومانیست ها در استکهلم ، نینا لکاندر ژورنالیست از روزنامه اکسپرسن، هلاله رافع مسئول کمیته دفاع از حقوق زنان در عراق، ماریا هاگبری متخصص و مبتکر تشکل علیه خشونت های ناموسی و مهین علیپور مسئول سراسری "علیه تبعیض".

 

لارش ویلکس که سخنرانی اش با استقبال گرم حاضرین روبرو شد، تصاویری از  سرکوب زنان و  مبارزه آنان در ایران نشان داد که بطور زیبائی شکست آپارتاید جنسی را در مقابل این جنبش رادیکال و آزادی زن در آینده نوید میداد.

 

مهین علیپور ضمن تشریح ابعاد ستم به زن در ایران و واپسگرائی و بیرحم بودن رژیم آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی، یک روز زندگی یک زن در ایران را برای حاضرین تشریح کرد و با این کار به درک بهتر عمق مسئله و مکانیزمهای سرکوب و تحقیر یک آپارتاید جنسی پرداخت و از وجود یک جنبش قدرتمند و گسترده، برابری طلب و رادیکال مردم و بخصوص زنان در ایران صحبت کرد. وی ضمن معرفی کمپین محکومیت آپارتاید جنسی در ایران همگان را به حمایت از این کمپین فرخواند و بیانیه این کمپین را که از قبل به امضای سخنرانان رسیده بود، به امضای اکثریت شرکت کنندگان در کنفرانس رسانید.

 

سخنران های دیگر کنفرانس نیز که هرکدام از زاویه خاصی به موضوع بیحقوقی زن پرداختند، همگی بر ضرورت جدائی مذهب از دولت و آموزش و پرورش تاکید کردند و اعتراض خو د را به همکاری دول غرب با رژیم آپارتاید جنسی در ایران بیان کردند.

 

بخشی از  کنفرانس به نمایش تئاتری پیرامون مبارزه علیه آپارتاید جنسی در ایران اختصاص داشت. این تئاتر که بسیار جذاب و با  مسئولیت مهناز ماسوری تهیه شده بود،  صحنه ای از خوابگاههای دانشجوئی دختران و شیوه کنترل آنها توسط اوباشان آپارتاید جنسی در ایران و تحقیر و تبعیض دانشجویان را به نمایش میگذاشت. مهناز ماسوری مسئول این تئاتر انگیره خود را این چنین توضیح داد: "آپارتاید جنسی در ایران و سرکوب و تحقیر ٣٠ ساله آن برای هر چه بیشتر بیحقوق کردن و ضعیف کردن زنان چنان غیر انسانی، بیشرمانه و غیر قابل قبول است که باید از هر وسیله ای برای نشان دادن این جنایات و ستم بخاطر جنسیت استفاده کرد". وی افزود: "یکی از این روشها اجرای تئاتر و نشان دادن نمایشگاهای عکس است که ما درکمپینمان از آن استفاده میکنیم."

در جوار کنفرانس نمایشگاه عکس بسیار گویائی از جنبش آزادی زن در ایران وجود داشت که توسط مهناز ماسوری و منوچهر ماسوری با دقت و حساسیت بسیاری درست شده بود. علاوه بر این تی شرتی توسط سازمان "علیه تبعیض" به هدف افشای آپارتاید جنسی در ایران تهیه شده بود که شامل یک نقاشی از لارش ویلکس که به فعالین این عرصه تقدیم شده و دو شعار "آپارتاید جنسی موقوف" و "حقوق برابر همین الان" به زبان انگلیسی میباشد. حاضرین با خرید این تی شرت از این ابتکار استقبال کردند. میز کتاب علیه تبعیض نیز توسط آنا گوهری یکی از فعالین علیه تبعیض، در جوار کنفرانس دایر شده بود. و مجری کنفرانس، پیمان بخشایش در لابلای برنامه به موارد بسیار بیحقوقی زن تحت حاکمیت جمهوری اسلامی و به معرفی جنبش عظیم آزادی زن در ایران پرداخت.

 

علیه تبعیض ـ سازمان دفاع از حقوق زن

29 فوریه 2008

استکهلم